Πολιτισμικές εκφράσεις της επτανησιακής ταυτότητας

Politismikes_ekfraseisΠρακτικά ΙΘ΄ Συμποσίου «Πολιτισμικές εκφράσεις της επτανησιακής ταυτότητας 17ος-20ός αιώνας. Αφιέρωμα στα 150 χρόνια από την Ένωση, 1864-2014», Πνευματικό Κέντρο Δήμου Λευκάδας, Γιορτές Λόγου και Τέχνης Λευκάδα, 8-9 Αυγούστου 2014, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, Αθήνα 2015, σ. 171+[5], 17×24 εκ., ISBN 978-960-7498-55-7.

Ο τόμος περιλαμβάνει τις εισηγήσεις του Συμποσίου που πραγματοποιήθηκε στη Λευκάδα στις 8 και 9 Αυγούστου 2014, για τον εορτασμό των 150 χρόνων από την Ένωση. Η θεματική του συμποσίου επικεντρώθηκε στην αναζήτηση των μηχανισμών διαμόρφωσης της ιδιοπροσωπίας του ιόνιου κόσμου στον τομέα της τέχνης, της μουσικής, της λογοτεχνίας, της γλώσσας, της ιστοριογραφίας, της λογιοσύνης, της ιδεολογίας, κατά τη διάρκεια των δυτικών κυριαρχιών.
Στην ειδικότερη θεματική του ιστολογίου εντάσσονται οι εισηγήσεις που επισημαίνονται με μαύρα γράμματα, οι οποίες παρουσιάζονται αναλυτικότερα παρακάτω:
Στ. Κακλαμάνης, Η κρητική λογοτεχνία στα Επτάνησα τον 18ο αιώνα, σ. 19-31.
Μαρία Καζανάκη-Λάππα, Η παρουσία της κρητικής τέχνης στα Επτάνησα και η συμβολή της στη διαμόρφωση της επτανησιακής ζωγραφικής, σ. 33-52.
Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου, Εκκλησιαστική ζωγραφική στα Επτάνησα, 18ος-19ος αιώνας: Από την «επτανησιακή σχολή της ζωγραφικής» στα χρόνια της Ένωσης, σ. 53-72.
Κώστας Καρδάμης, Προϋποθέσεις της ελληνικότητας της επτανησιακής μουσικής κατά τον 19ο αιώνα. Τρεις επάλληλοι, εξωστρεφείς και αλληλοσυμπληρούμενοι δρόμοι, σ. 73-84.
Δημήτρης Αρβανιτάκης, Το μέλλον του παρελθόντος. Η ιστορική μνήμη του Ιονίου μετά το 1797, σ. 85-121.
Γιάννης Παπαθεοδώρου, Επτανησιακή σχολή: η πορεία προς την ενσωμάτωση στο «εθνικό κέντρο», σ. 123-137.
Μιχαήλ Πασχάλης, Η κατασκευή της ποιητικής ταυτότητας των ιονίων νησιών, σ. 139-151.
Τριαντάφυλλος Ε. Σκλαβενίτης, Η ανάδυση της επτανησιακής ιστορικής ταυτότητας και των νησιωτικών ιστορικών τοπικοτήτων, σ. 153-164.

________________________

Στ. Κακλαμάνης, Η κρητική λογοτεχνία στα Επτάνησα τον 18ο αιώνα, σ. 19-31.
Ο σ. μελετά την πρόσληψη της κρητικής λογοτεχνίας στα Επτάνησα, επισημαίνοντας τις δυσκολίες που οφείλονται στην απουσία ή την αποσπασματικότητα των πρωτογενών πηγών, στη σπασμωδικότητα των έως πρόσφατα ερευνητικών επιδόσεων και στις παγιωμένες σχηματοποιήσεις, που υπερτονίζουν συνήθως τη γραμμική μετάβαση από τη μια λογοτεχνική εποχή στην άλλη, παραβλέποντας τον ανοικτό διάλογο, τη διάδραση και τον συγκρητισμό μεταξύ των δύο εμπλεκόμενων μερών.

Μαρία Καζανάκη-Λάππα, Η παρουσία της κρητικής τέχνης στα Επτάνησα και η συμβολή της στη διαμόρφωση της επτανησιακής ζωγραφικής, σ. 33-52.
Η σ. επισημαίνει ότι, εκτός από τα έργα κρητικής ζωγραφικής, πολλά από τα οποία μεταφέρθηκαν στα νησιά του Ιονίου μετά την πτώση της Κρήτης και άλλα παραγγέλθηκαν σε κρητικά εργαστήρια, καθοριστικό ρόλο για την ανάπτυξη της ζωγραφικής στα Επτάνησα έπαιξε η παρουσία, από τα μέσα του 17ου αιώνα, φημισμένων κρητικών ζωγράφων οι οποίοι εργάστηκαν και δίδαξαν την τέχνη τους. Πάνω σε αυτή τη βάση η επτανησιακή ζωγραφική από τις αρχές του 18ου αιώνα θα διαμορφώσει το δικό της πρόσωπο και θα γνωρίσει σημαντική άνθιση.

Ντενίζ-Χλόη Αλεβίζου, Εκκλησιαστική ζωγραφική στα Επτάνησα, 18ος-19ος αιώνας: Από την «επτανησιακή σχολή της ζωγραφικής» στα χρόνια της Ένωσης, σ. 53-72.
Η σ. εστιάζει το ενδιαφέρον της σε δύο σύνολα έργων που αφορούν στον ίδιο ναό. Πρόκειται για τα έργα του Παναγιώτη Δοξαρά στην ουρανία και του Σπυρίδωνα Προσαλέντη στο τέμπλο του ναού του Αγίου Σπυρίδωνα στην Κέρκυρα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s