12ο Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο, Ηράκλειο Κρήτης, 21-25 Σεπτεμβρίου 2016

Το 12ο Διεθνές Κρητολογικό Συνέδριο διοργανώνεται από την Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών (ΕΚΙΜ) στο Ηράκλειο Κρήτης, από τις 21 έως τις 25 Σεπτεμβρίου 2016.

Οι εργασίες του κατανέμονται σε τρία τμήματα που αντιστοιχούν στις τρεις μεγάλες χρονικές περιόδους της Κρητικής Ιστορίας: α) την Προϊστορική και Αρχαία Ελληνική, β) τη Βυζαντινή και Μεσαιωνική, γ) τη Νεότερη. Ως θεματικός άξονας του Συνεδρίου, για όλα τα Τμήματά του, ορίστηκαν οι «μετακινήσεις» -ανθρώπων, ιδεών, αγαθών- με επίκεντρο, αφετηρία ή κατάληξη το νησί της Κρήτης.

Το πρόγραμμα του συνεδρίου είναι διαθέσιμο στις διευθύνσεις:

http://www.12-iccs.gr/index.php/12ICCS/ICCS2016

https://www.academia.edu/28098679/A_regional_economic_center_Migrants_and_refugees_in_medieval_Crete_13th-14th_c._

 

Από τις ανακοινώσεις-εισηγήσεις του προγράμματος οι ακόλουθες, με βάση τον τίτλο τους, εντάσσονται στη θεματική του ιστολογίου:

Χρήστος  Αποστολόπουλος, Ο Ιάκωβος Ηρακλείδης Βασιλικός και η Κρήτη ‐ Νέα αρχειακά τεκμήρια.

Χαράλαμπος Γάσπαρης, Ένα περιφερειακό οικονομικό κέντρο: μετανάστες και πρόσφυγες στη μεσαιωνική Κρήτη (13ος ‐ 14ος αι.).

Όλγα Γκράτζιου, Τόσο κοντά και τόσο μακριά. Κρήτη και Βενετία 1211‐1669: Η μαρτυρία των υλικών τεκμηρίων.

Αριστέα Γρατσέα, Βαγγέλης Ρωμανάκης, Μαρία Κατίκα, Γρηγόρης Μαγκλής, Αντώνης Κατσαράκης, Η κινητικότητα των αγαθών μέσα από τις διαθήκες.

Γιάννης Γρυντάκης, Δωρεές και γηροκομήσεις στη βενετοκρατούμενη Κρήτη.

Θεοχάρης Δετοράκης, Βυζαντινές ρίζες κρητικών τοπωνυμίων και  επωνύμων.

Αθανάσιος Δολαπτσόγλου, Διακίνηση του θρησκευτικού εντύπου και προσπάθειες περιστολής της στην Κρήτη των αρχών του 17ου αιώνα.

Θεοδώρα Ιωαννίδου, Ενδείξεις ενδοκρητικών μετακινήσεων υπό την πρόνοια των Βενετικών Αρχών: η περίπτωση του οικισμού «τῶν Τραχινιακῶν» στην Κάντανο Σελίνου.

Στέφανος Κακλαμάνης, Αμφίδρομες πολιτισμικές μεταφορές στην Κρήτη της Αναγέννησης.

Μαρία Καλαϊτζάκη, Γιώργος Σπανάκης‐Βορεάδης, Διακίνηση εντός και εκτός Κρήτης των παραγόμενων αγροτικών προϊόντων και ειδών διατροφής κατά την Ενετική και Οθωμανική περίοδο.

Γεσθημανή Καλογιαννάκη, Μετακινήσεις και δίκτυα επικοινωνιών που προκύπτουν μέσα από συμβάσεις εργασίας νοταριακών εγγράφων, από και προς την Κρήτη κατά τη βενετική περίοδο.

Γιάννης Κηπουρός, Κρητικοί στη Σαντορίνη: προσωπογραφικά στοιχεία, κοινωνική και οικονομική θέση (τέλη 16ου ‐ 17ος αι.).

Ηλίας Κολοβός, Ένα οθωμανικό κατάστιχο του βενετικού Χάνδακα.

Κατερίνα Κορρέ, Ο βίος και η πολιτεία της προσφυγικής οικογένειας Μούρμουρη (Mormori) στα Χανιά του 16ου αιώνα. Προσωπογραφία, οικογενειακές στρατηγικές, κοινωνικές συμπεριφορές.

Κωνσταντίνα Κυριαζή, Ύφασμα και κοινωνία στην Κρήτη του 14ου αιώνα.

Κώστας Λαμπρινός, Κοινωνική μεταβολή και ιδεολογική κινητικότητα: μία διαμάχη μεταξύ βενετών ευγενών και κρητικών ευγενών στο Ρέθυμνο της υστεροβενετικής περίοδου.

Τατιάνα Μαρκάκη, Υλικά αγαθά σε αέναο ταξίδι: η περίπτωση της vestura στο βενετοκρατούμενο Χάνδακα.

Μαρία Μαρκετάκη, Πελαγία Μαρκετάκη, Μάρα Παναγιωτάκη, Ευαγγελία Τακάκη, Ευαγγελία Φανουράκη, Κινούμενοι στα άκρα της κοινωνίας: περιθωριακοί, ληστές και διωγμένοι στα χρόνια της Βενετικής Κρήτης.

Μαρία Μονδέλου, Γάμος και γεωγραφική κινητικότητα στη Σητεία του 16ου αιώνα.

Αγγελική Πανοπούλου, Μετακινήσεις κρητικών τεχνιτών και τεχνογνωσία στα πρώιμα νεότερα χρόνια.

Νικόλαος Παπαγιαννάκος, Η μετανάστευση ως παράγοντας αλλαγής του αστικού τοπίου κατά το τέλος της Βενετοκρατίας στο Ρέθυμνο.

Ασπασία Παπαδάκη, Μετακινήσεις ανώτερων αξιωματούχων για άσκηση κυβερνητικού έργου στη βενετική Κρήτη.

Αντώνης Πάρδος, Η διασπορά των ορεινών Κρητικών στα παράλια των πεδιάδων, στα νησιά του Αιγαίου και στα κέντρα της ανατολικής Μεσογείου (περ. 1540 ‐ 1645).

Μαρία Πατραμάνη, Μετακινήσεις ορθόδοξων και καθολικών ιερωμένων της Κρήτης στα Ιόνια νησιά, τη Βενετία και την Ίστρια, κατά την περίοδο του Κρητικού Πολέμου.

Χρύσα Ρανουτσάκη, Η Μονή Βαλσαμονέρου στο ρεύμα πολιτισμικών  ανταλλαγών μεταξύ Βυζαντίου και Δύσης τον ύστερο Μεσαίωνα.

Ιωάννα Στεριώτου, Οι κινήσεις των στρατιωτικών μηχανικών στην υπηρεσία της Βενετίας από το «Βασίλειο της Κρήτης» σε άλλα φρούρια του ελληνικού χώρου (16ος ‐ 17ος αι.).

Βασιλική Τζώγα, Οι ιδεολογικοί στοχασμοί του Κρητικού λογίου Μαξίμου Μαργουνίου στη Βενετία κατά τα τέλη του 16ου αιώνα.

Ρομίνα Τσακίρη, Mετακινήσεις πληθυσμών στη βενετοκρατούμενη Κρήτη (13oς ‐ 17ος αι.): μία τακτική επιβολής της αυθεντίας.

Ευγενία Τσατσάκη, Εμμανουήλ Γιαχνάκης, Αικατερίνη Μανωλούκου, Νίκος Κουνάδης, Ειρήνη Φουκαράκη, Μετακινήσεις σκλάβων, κουρσάρων, πειρατών, μεταναστών.

Κώστας Τσικνάκης, Μεταφορές αρχαιοτήτων από την Κρήτη στη Βενετία στα τέλη του 16ου αιώνα.

Σοφία Τσουρινάκη, Το γυναικείο φουστάνι του 16ου ‐ 19ου αιώνα, περισσότερες παρατηρήσεις για την κεντητική συνέχεια στην Κρήτη.

Δημήτριος Τσουγκαράκης, Ελένη ΑγγελομάτηΤσουγκαράκη, Κινητικότητα μοναχών και κληρικών εντός και εκτός Κρήτης την εποχή της Βενετοκρατίας.

Κατερίνα Φωστιέρη, Μαρία Μαμαλάκη, Ευάγγελος Λιόλιος, Γιώργος Φουρναράκης, Όλγα Χρήστου, Κατερίνα Λεμπιδάκη, Πολλαπλές αναγνώσεις μετακινήσεων και διαμόρφωση του τοπίου κατά τη Βενετική περίοδο.

Αικατερίνη Χατζάκη, Ο ρόλος της Εκκλησίας και η θρησκευτική κινητικότητα κατά την ύστερη Βενετική περίοδο: ο ορθόδοξος και ο λατινικός κλήρος σε συνάρμοση στις αγροτικές περιοχές της Ανατολικής Κρήτης.

Ruthy Gertwagen, Venetian Heraklion until late fifteenth century: a gateway for international trade and flow of related people and ships.

Lorenzo Calvelli, Lost and found. A Venetian transcription of a Hellenistic interstate treaty from Crete.

Özlem Kumrular, The vortex of information, informers and diplomats during the Cretan War (1645‐1669) in Europe and the Ottoman Empire.

Irene Sotiropoulou, Black money, white money and the circulation of parallel currencies in Venetian Crete.

Μαρία Ανδριανάκη, Η ζωγραφική του ναού του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στον Κάλαμο Σελίνου, ενός έργου του Ιωάννη Παγωμένου.

Μιχάλης Ανδριανάκης, O ναός του Αγίου Παντελεήμονα στο Μπιζαριανώ(ν) Ηρακλείου.

Αναστασία Γιαγκάκη, Νικολέττα Πύρρου, Εντοιχισμένα αγγεία και εργαστήρια ζωγράφων: μία περίπτωση αμφίδρομης σχέσης;

Αναστασία Γιαγκάκη, Το ερευνητικό πρόγραμμα «Εντοιχισμένα αγγεία σε βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς ναούς της Ελλάδας»: στόχοι και πρώτα αποτελέσματα από την Κρήτη.

Κώστας Γιαπιτσόγλου, Ναοί με εντοιχισμένα αγγεία: κοινά στοιχεία και διαφοροποιήσεις ως προς την αρχιτεκτονική και ως προς την πρακτική εντοιχισμού (Ναοί με  εντοιχισμένα αγγεία στο νομό Ρεθύμνου).

ΚαλλιόπηΦαίδρα Καλαφάτη, Μια άγνωστη κρητική εικόνα Παναγίας ένθρονης  βρεφοκρατούσας με αγίους και μορφές δωρητών.

Γεώργιος Κατσαλής, Μαρία Κοκκίνη, Ευρήματα από βυζαντινές και μεταβυζαντινές ταφές στο ναό του Αγίου Μηνά Επισκοπής Πεδιάδος.

Ανδρομάχη Κατσελάκη, Άγνωστες εικόνες κρητικών ζωγράφων στη Χαλκίδα.

Χρυσαυγή Κούτσικου, «Χείρ Ηλιοῦ Μόσκου»: ενυπόγραφες εικόνες του κρητικού ζωγράφου σε ιδιωτικές συλλογές.

Μαρία Κωνσταντουδάκη‐Κιτρομηλίδου, Μετακινήσεις καλλιτεχνών από την ιταλική χερσόνησο στην Κρήτη με βάση αρχειακές και  εικαστικές πηγές (14ος ‐ 15ος αι.).

Αθανάσιος Μαΐλης, Αλλάζοντας το δόγμα. Ο διπλός ναός του Αγίου Παντελεήμονα και του Αγίου Δημητρίου στα  Περιβόλια Χανίων.

Στέλιος Μανωλιούδης, Έρευνα για την προέλευση των δομικών και διακοσμητικών υλικών του Επιθαλάσσιου Ενετικού Φρουρίου Ηρακλείου («Κούλε»).

Αικατερίνη Μεσαριτάκη, Μορφολογικά χαρακτηριστικά δίκλιτων ναών. O Ι. Ναός του Αγίου Αντωνίου στο Πετάλι Μαλεβιζίου.

Γεωργία Μοσχόβη, Μαριάννα Κατηφόρη, Ναοί με εντοιχισμένα αγγεία: κοινά στοιχεία και διαφοροποιήσεις ως προς την αρχιτεκτονική και ως  προς την πρακτική εντοιχισμού (Ναοί με εντοιχισμένα αγγεία στο νομό Λασιθίου).

Μαρία  Μπορμπουδάκη,O Άγιος Γεώργιος ο «θαλασσοπεράτης» στη ζωγραφική της Κρήτης.

Αθανάσιος Σέμογλου, Κρήτη και Ησυχασμός. Μία διερεύνηση στην τέχνη του νησιού κατά τον 14ο και 15ο αιώνα.

Μαρία Ζ. Σιγάλα, Από τα Χανιά της Κρήτης στις Κυκλάδες: ο ζωγράφος  Παρθένιος Δεπάρος(;) ή Δεπέρος(;) και το τέμπλο  του Ναού «της Σωτήρας» (17ου αι.) στη Χώρα της  Κύθνου.

Γεώργιος Τσιμπούκης, Η εικόνα της Αποκάλυψης του Ιωάννη από τη μονή  Πρέβελη Ρεθύμνου και τα εικονογραφικά της πρότυπα.

Μιχάλης Χατζηδάκης, Η πρόσληψη ενός μοτίβου της βυζαντινής εικονογραφικής παράδοσης από την εκκλησία του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στις Αρχάνες σε ένα σχέδιο του κώδικα Barberini στη βιβλιοθήκη του Βατικανού.

Ιωάννα Χριστοφοράκη, Από τη Λατινική Δύση στην Ενετοκρατούμενη Κρήτη: Iταλοκρητικό τρίπτυχο με τη Γέννηση και τους Αγίους Φραγκίσκο και Βενέδικτο.

Katerina Dellaporta, Panagia «Pieta».

Nino Kavtaria, Influence of Cretan art on the miniatures of the Georgian ‐ Greek Manuscript (F.956, разнояз.0.I.58) from the National Library of Russia.

—-

Παναγιώτης Αναστασιάδης, Ειδολογικές μετακινήσεις: μια άγνωστη  μεσοπολεμική πεζή διασκευή του Ερωτόκριτου.

Ειρήνη Γεργατσούλη, Κλίμαξ τοῦ Παραδείσου, ἢ λόγοι ἀσκητικοί…, εἰς κοινὴν φράσιν μεταγλωττισθέντες παρὰ Μαξίμου τοῦ Μαργουνίου (Βενετία, Giuliani, 1590).

Δημήτριος Γεωργακόπουλος, Ο Σπανέας στην Κρήτη.

Κώστας Γιαβής, Ὁ Κρητικὸς Πόλεμος στὴν συλλογική φαντασία τῆς δυτικῆς λογοτεχνίας.

Μαρίνα Δετοράκη, Ειδήσεις για χειρόγραφα της Αγίας Αικατερίνης των Σιναϊτών στο Χάνδακα.

Σπύρος Ευαγγελάτος, Οι μετακινήσεις ενός ποιητή (;) στην Κρήτη του 17ου αιώνα.

Γιώργος Καλλίνης, Ο άλλος ‐ εαυτός στον Ερωτόκριτο.

Αλέξανδρος  Κατσιγιάννης, Translated verses of Erophile in a scholarly “Guide” for Modern Greek Language and Literature (1870): The forgotten case of Edmund Martin Geldart.

Ειρήνη Λυδάκη, Η Φιλονεικία του Χάνδακος και του Ρεθέμνου του Μαρίνου Τζάνε Μπουνιαλή: τα πρόσωπα και οι μετακινήσεις.

Τασούλα Μαρκομιχελάκη – Νίκη Οικονομάκη, «Καιρός δε δακρύων μεν, οὐκ ἐγκωμίων». Η βίαιη κινητικότητα του Κρητικού Πολέμου μέσα από τον Θρήνο του Αθανασίου Πικρού.

Μαρία Χριστιάνα Πάσσου, Οι μεταφράσεις Πιστικός Βοσκός και Ποιμήν Πιστός (1658) υπό το φως της λογοτεχνικής διαμάχης που αναπτύχθηκε γύρω από το ιταλικό πρωτότυπο Pastor Fido (1590).

Μιχαήλ Πασχάλης, Οι δρόμοι της Ιταλίας και της Κρήτης στην ελληνόγλωσση και την ιταλόγλωσση ποίηση της κρητικής λογοτεχνίας της ακμής.

Μαριάννα Παφίτη, Από τον τόπο της παράδεισος «σε σπήλιο σκοτεινό να κατοικήσω»: Η ποιητική του τοπίου στην κρητική λογοτεχνία της ακμής.

Σωτηρία Σταυρακοπούλου, Μετακινήσεις των ηρώων της Κρητικής (πρόδρομης  και αναγεννησιακής) ποίησης. Το μοτίβο της περιδιάβασης: ιδεολογικές και αισθητικές παράμετροι.

Rosemary BancroftMarcus, The Cretan travels of Georgios Chortatsis.

Arnold van Gemert, Ιωάννης Μαυρομάτης, «Η Βουλή των πολιτικών» του Στέφανου Σαχλίκη και η χειρόγραφη παράδοσή του. Ταξίδια στον χώρο και  τον χρόνο.

Ulrich Moennig, Ο Αλέξανδρος του Barozzi.

Dia Philippides, Wim Bakker, Μετακινήσεις του λόγου στον Ερωτόκριτο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s